top of page

Herfstzang 2024: Duitsland

Herfstzang

Koormuziek uit de Duitse en Nederlandse Renaissance

(Noord-Duitsland)

17 OKTOBER, SARAU

18 OKTOBER, LÜBECK

19 OKTOBER, PEIZE

Untitled_Artwork 8.jpg

De beroemdste componist van Nederland is zonder twijfel Jan Pieterszoon Sweelinck. Zijnpsalmzettingen (met Franse teksten, want dat was in die tijd gebruikelijk) zijn virtuoos, welluidend en energiek. Een feest voor het oor! Van Sweelinck zingen we drie psalmen. 

 

Veel minder bekend is de componist Johannes Eccard. Hij was een leerling van Orlando di Lasso en bekleedde de functie van Kapelmeester in o.a. Augsburg en Berlijn, waar hij stierf in 1611. 

We zingen vier van zijn werken, waarmee we het publiek hopen te verrassen.

 

Op het programma staan eveneens het beroemde Ave Maria van Josquin Desprez en de Missa Ave Maria van Antoine de Févin. Deze mis is gebaseerd op het werk van Josquin – zelfs meer dan dat: Févin balanceert voortdurend op het grensvlak tussen geïnspireerd worden door Josquin, en het schaamteloos kopiëren van diens werk. 

Een discussiestuk dus! 

Programma

Johannes Eccard (1553 – 1611): Übers Gebirg Maria geht (SSATB)

Id.: Maria wallt zum Heiligtum (SSATBB)

Id: Vinum quae pars (ATTB)

Id:Wohl dem, der ein Tugendsam Weib hat (SSATB) 

Francisco Guerrero (1528 – 1599): Alma Redemptoris Mater

Oscar Santos (1957): Ave Maris Stella

Aus dem Liederbuch Cortona (13. Jh.): Madonna, Santa Maria (SA)

Russell Woollen (1923 – 1994): Ave Maria

Josquin DesPrez  (1450 – 1521): Ave Maria Gratia Plena

Antoine de Févin (1470 – 1512): Delen uit Missa Ave Maria

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 - 1621): Psalm 49: Peuples oyez, et l'oreille prestez (a6) 

Id.: Psalm 114: Quand Israël hors d’Egypte sortit (a4)

Id.: Psalm 138: Il faut que de tous mes esprits (a4)

Sfeerimpressie

De valse start bleek het fileknooppunt Hamburg, waardoor bijna de avondrepetitie op zaterdag in het water dreigde te vallen. Gelukkig kon deze nog gedeeltelijk doorgang vinden; er bleek door een ieder goed gestudeerd te zijn! Het lustoord Hof am Wege bleek een prachtige ruimte voor rust, reinheid en regelmaat. De maaltijden door kookprinsenessen waren zeer goed verzorgd, de ontbijten gelardeerd met kaiserbrötchen en iets met ei, en verder alles top.

Na drie intensieve dagen repeteren (o.a Josquin, maar ook Sweelinck en andere juwelen) zat het project in de genen, en konden we donderdag en vrijdag genieten van lunch, omgeven door wat wandelen en sightseeing in de regio Holsteiner Schweiz (Lübeck, de Oostzee, en de vele meren zijn echt prima plekken om goed te bekijken). We hebben zelfs de gelegenheid te baat genomen om de komeet te zien. Voor een ieder die dit gemist heeft: over 80000 jaar heb je weer een kans! (Leukste tip van de avond: als je het niet kan zien, moet je ernaast kijken. “Waar naast dan?”)

Een complicatie die het project gelukkig nauwelijks heeft beïnvloed was het wegvallen van sommigen door buik-keel- en andere slapte. Gelukkig heeft het grote gehalte gezondheidskundigen voor adequate duiding gezorgd. Voor de betrokkenen rampzalig, want je wil niet noodgedwongen in je bed rondhangen. 

De beide concerten in Sarau en Lübeck gingen geïnspireerd, met zoveel applaus dat de toegift ook nog mocht. De terugreis vloog over Hamburg heen, en het thuispubliek mocht zaterdagavond nog genieten van ons kunnen in Peize

​

Nieuw geleerd woord: tenöse. Hint: altus. 

IMG_1662.jpeg
bottom of page